IPknowledge stond voor de uitdaging om haar merk te vernieuwen, een nieuwe website te ontwikkelen en haar marketing te verbeteren om een volgende fase van groei mogelijk te maken. Toen IPknowledge ons benaderde met deze drie grote uitdagingen gingen we gelijk naar de tekentafel om een plan te ontwikkelen.Â
Ons plan was om van IPknowledge een ‘menselijk’ IT bedrijf te maken om op die manier meer op te vallen tussen de wat saaie en technische IT bedrijven. Veel concurrenten maakten duidelijk dat prestaties, techniek en oplossingen het enige is dat telt. Maar is dat wel zo? Is een goede samenwerking tussen opdrachtgever en klant niet net zo belangrijk? Een goede samenwerking komt alleen tot stand als er vertrouwen is. En vertrouwen creëer je door open, eerlijk, transparant en empatisch te zijn.Â
Na een eerste meeting met IPknowledge werd het ons duidelijk: De echte magie van IPknowledge zit ‘m in haar team van IT experts die IT network infrastructures als hun broekzak kennen. Een team dat geen enkele uitdaging uit de weg gaat en geen enkele vraag onopgelost laat.
Time to bend spoons and boundaries!
De eerste stap op onze horizon was een uitgebreid interview met een aantal kopstukken van de IPknowledge organisatie. We namen uitgebreid de tijd om een hele waslijst van vragen te stellen om zo veel mogelijk gegevens en inzichten te verzamelen. We wilden eigenlijk alles te weten komen over de merkidentiteit, doelgroep, services, concurrentie, positionering en het verhaal van IPknowledge. Met deze gegevens zijn we aan de slag gegaan om de ‘merkidentiteit-puzzel’ te leggen.
Na twee dagen holistisch kijken, reframen, vervangen, editen, verbeteren, versterken en reduceren was de puzzel gelegd! In een wereld van kabels en code, kiest IPknowledge ervoor om de hartslag achter de technologie te zijn. Wat is kennis nou precies waard als je het niet deelt? Met een proactieve houding en absolute kennis van IT ontzorgt het team van IPknowledge haar klanten met een naadloze verbinding met het internet, de cloud en al haar gebruikers. Bijna als een soort IT wizard.Â
Met een duidelijk beeld van de doelgroep, een unieke positionering en een sterk verhaal wordt het tijd om na te denken over de nieuwe website van IPknowledge. Door naar de volgende ronde!
De huidige website van IPknowledge was sterk verouderd en bevatte zoveel pagina’s dat het voor gebruikers bijna onmogelijk was om snel en efficiënt door de website te navigeren. Naast het feit dat de website ook trage laadsnelheid had, was het ook lastig om nieuwe content toe te voegen. Tijd voor een nieuwe website dus!Â
Een belangrijk doel was om de website super snel en zo compact mogelijk te maken. Door zoveel mogelijk content van verschillende pagina’s samen te voegen en niet-relevante content te schrappen konden we het totaal aantal statische pagina’s terugbrengen naar 10. Vervolgens konden we alle ingewikkelde en diepere content een mooie plek geven in het Knowledge Center. Tot slot kwamen we tot de conclusie dat de flow altijd moest leiden naar of een gratis consult of een contactmoment.Â
Met een heldere pagina planning en flow konden we aan de slag met de wireframes. We hielden ons bezig met o.a. de samenstelling van de individuele pagina’s. We dachten na over creatieve en interessante layouts, teksten die perfect passen bij de aangescherpte merkidentiteit, pakkende headings, de juiste flow en natuurlijk de aandachtspanne van bezoekers. We kozen ervoor om kort maar krachtig te communiceren met korte headings, opsommingen, visualisaties, efficiënte layouts en natuurlijke subtiele animaties. Alles om de pagina’s en content zo veel mogelijk ‘scanbaar’ te maken.
Parallel aan het ontwikkelen van de nieuwe website gaven we onszelf de uitdaging om de branding (huisstijl) van IPknowledge een boost te geven. Zo vulden we de bestaande stijlgids aan met pagina’s over de merkidentiteit, een systeem voor het plaatsen van het logo, een heldere uitleg van het kleurenpalet, nieuwe (typo)grafische design elementen, pagina’s over UX elementen, nieuwe iconografie, fotografie en nog veel meer. Het resultaat? Een huisstijl die compleet is en nog meer eigen aanvoelt. Dat gaat zeker helpen bijdragen aan de herkenbaarheid van IPknowledge!
De komst van de nieuwe merkidentiteit van IPknowledge betekende dat de mensen achter de magie in de spotlight gezet moesten worden. We dachten een fotoshoot uit die volledig inzoomde op mensen. Samen met fotograaf Sander Karsen schoten we dynamische en moderne beelden van het nieuwe kantoor van IPknowledge en haar medewerkers.Â
Telkens waren we op zoek naar bijzondere en menselijke interacties tussen de teamleden. Daarmee heeft IPknowledge ineens een heel menselijk gezicht gekregen.Â
Naast inzoomen op mensen wilden we ook het gebouw en kantoor van IPknowledge goed op de foto krijgen. Goede foto's van een kantoor en werkplek dragen namelijk enorm bij aan de betrouwbaarheid van een bedrijf.Â
In het kantoor en gebouw speelden we veel met scenario’s met bewegingsonscherpte om een dynamische en vlotte vibe te creëren. Alles om te laten zien dat IPknowledge bruist en leeft.
Fotoshoot: Check!
Met de nieuwe merkidentiteit, een complete stijlgids en de wireframes, werd het tijd om een aantal mockups van belangrijke pagina’s van de nieuwe website te ontwerpen. Deze stap was bijzonder makkelijk omdat we alle benodigde materialen al hadden en enkel naar de toepassing van alle designelementen hoefden te kijken. Tijdens het ontwerpproces keken we naar een logische balans tussen donkere en lichte secties, hierarchie van de content, de toepassing van iconen, effecten, fotografie en meer. Na de mockup van de homepage wisten we het al: Dit gaat vet worden!
Met alle IPknowledge brand 2.0 ingrediënten werd het tijd om in Webflow een prachtige website te koken. We maakten gebruik van het wizardry 2.0 systeem Timothy Ricks en verschillende custom integraties van Finsweet. Met soepele animaties zorgden we ervoor dat de website helemaal van nu aanvoelde. De kers op de slagroom was de branded fotografie. Toen we de tijdelijke beelden met de geschoten en bewerkte beelden vervingen, wisten we het zeker: Dit is 100% vet!Â
Eindelijk is het dan zover: De nieuwe website en branding van IPknowledge kan live!
Cas Altenburg
IPknowledge