Het ‘branden’ of ‘re-branden’ van een service die niet per se uniek is, brengt altijd uitdagingen met zich mee. Dus waarom hebben we ervoor gekozen om deze opdracht aan te nemen? Al snel bleek in één van de eerste gesprekken dat Flow&Co (voorheen Admin Solutions) een zeer specifieke en unieke doelgroep wil aanspreken: jonge artiesten, creatieven, producenten en kunstenaars.
De uitdaging: Hoe maken we een dienst als 'administratie en advies' aantrekkelijk en relevant voor zo'n creatieve doelgroep?
Admin Solutions was de oorspronkelijke bedrijfsnaam, maar die klonk niet bepaald aantrekkelijk voor een creatieve doelgroep. De vraag was dan ook: hoe kunnen we een naam bedenken die beter aansluit bij het merk dat we voor deze doelgroep willen creëren?
Na een uitgebreide brainstormsessie en het doorzoeken van talloze beschikbare domeinnamen, ontstond uiteindelijk de perfecte naam: Flow&Co.
Al snel kwamen we op het woord Flow. Voor veel creatieven, onze overkoepelende doelgroep, is dit een bekende term. Flow verwijst naar die optimale staat waarin je volledig opgaat in je werk en creatief én productief kunt zijn. Creatieven streven continu naar deze flow-staat, maar ze bereiken die vaak alleen als ze vrij zijn van afleidingen. Hoe frustrerend is het dan als je gedachten steeds weer afdwalen naar onbetaalde blauwe brieven of die nog in te vullen omzetbelasting?
"Flow is die mentale toestand waarin je volledig opgaat in je werk, zonder afleidingen, waardoor je op je creatiefst en productiefst bent."
De naam alleen vertelt nog niet het volledige verhaal. Het moest duidelijk maken wat het bedrijf precies doet. Zo ontstond al snel de pay-off: Admin voor de makers van morgen ('Makers' is een verzamelterm die staat voor kunstenaars, artiesten, creatieven en producenten - de kern van onze doelgroep).
Met de nieuwe naam en een scherp gedefinieerde niche, was het duidelijk dat een standaard, saaie administratiestijl niet zou volstaan. Gelukkig bood het woord Flow volop creatieve mogelijkheden.
Op basis van het concept Flow ontwierpen we twee verschillende stylescapes die we aan de klant presenteerden. Beide speelden in op de kernwaarden en merkassociaties, elk met een unieke invalshoek. Uiteindelijk koos de klant voor de blauw-oranje stijl, die we Van / Naar hebben genoemd.
Bij de doorontwikkeling van de gekozen style-scape kwamen we op een unieke vorm die perfect de flow-state van de creatieveling op een simpele manier weergeeft. Aan de hand van dit symbool is de stijl ontstaan en kun je de vorm ontdekken in allerlei vormen en maten, zoals: afbeeldingskaders, patronen en zelfs in het logo.
Al snel bleek dat flyers nog regelmatig worden ingezet op locaties zoals het Herman Brood College, waar de doelgroep actief is. Een flyer werd dus een essentieel onderdeel van de huisstijl. Samen met de flyer ontwikkelden we een reeks social media posts en een eigen visitekaartje, speciaal voor de meer traditionele klanten en mogelijke samenwerkingspartners.
Met de nieuwe stijl in de pocket, was het tijd om de Webflow-website te ontwikkelen. We creëerden een overtuigende one-pager, gericht op de essentie van het merk: Creatieven bevrijden en vrij laten zijn. Aangezien de doelgroep op een one-pager niet in detail kan duiken, moest de website vooral direct en overtuigend zijn.
Met behulp van de STORYBRAND-methode hebben we een effectieve flow in de website gecreëerd, door in te spelen op de wensen en problemen van de doelgroep.
Het project voor Flow&Co illustreert onze kracht in het creëren van een merk dat niet alleen aansluit bij de unieke behoeften van een creatieve doelgroep, maar ook een sterke visuele identiteit en online aanwezigheid biedt. Door het combineren van strategische branding met doordachte designkeuzes en effectieve marketinguitingen, hebben we een solide basis gelegd voor Flow&Co om te groeien en te bloeien in een competitieve markt. We zijn trots op het resultaat en kijken ernaar uit om hun reis verder te ondersteunen.
Martijn Pulles
Flow&Co