Makers Hands is een agentschap die onafhankelijke makers en kunstenaars met kunstliefhebbers verbindt. Zo kunnen kunstliefhebbers kunst op maat laten maken en daarvoor via Makers Hands de juiste maker/kunstenaar vinden. Aan ons de vraag:
"Hoe vertellen wij het verhaal van Makers Hands zo simpel mogelijk richting de twee verschillende doelgroepen? En hoe kunnen we het merk verder professionaliseren om het aantrekkelijk te maken voor investeerders?"
In een vroeg stadium hebben wij een analyse van het merk gemaakt. Hierdoor ontstond een duidelijk beeld over de problemen en verbeterpunten van het merk. Deze problemen waren als volgt: er was nog geen duidelijk beeld van de doelgroep(en), geen richtlijnen voor de merkidentiteit en had Makers Hands nog geen echte huisstijl/visuele identiteit.
Vanuit deze analyse zijn we het project gestart. Benieuwd hoe? Check hieronder de loop van het project:
Met een aantal merkstrategie sessies met het branding canvas, verschillende checklists en kritische vragen, verzamelden wij de juiste informatie om zo het merkfundament en de doelgroep profielen weer scherp te krijgen.
Met een helder beeld van het merk en de doelgroepen konden we tijdens het project veel makkelijker en sneller stappen maken. Zo ging het brainstormen makkelijker, kwamen we sneller op creatieve oplossingen en werd het makkelijker om samen met de founders over het merk en de doelgroepen te praten. Tot slot hebben we het merkfundament en de doelgroepen kort en krachtig samengevat in een bewerkbaar online document en dit met de eigenaar gedeeld.
Het schrijven en bedenken van het merkverhaal en de messaging verliep enorm soepel. Dit kwam mede doordat het merkfundament en de doelgroepen tot in de detail waren beschreven. Binnen ‘no time’ ontstond het nieuwe merkverhaal en de unieke pay-off: De Makers van Morgen.
Voordat het merk de naam Makers Hands kreeg, heette het merk ‘Bespoke’. Echter dekte deze naam de lading niet meer. Daarnaast werd de naam Bespoke ook door andere bedrijven gebruikt, wat mogelijk in de toekomst voor problemen kon zorgen.
Aangezien het merk nog niet ‘live’ was gegaan, was dit een uitgelezen kans om een nieuwe naam te bedenken. Zo schoten wij een brainstormsessie in en bedachten we samen met de founder de nieuwe naam: Makers Hands.
Na een uitgebreid stijlonderzoek en een aantal schetsen te hebben gemaakt, kwamen er gelijk een aantal geometrische vormen tot stand. Deze vormen pasten goed bij de nieuwe merkidentiteit en konden in alle elementen van de nieuwe huisstijl worden gebruikt. Zo kon het symbool van het nieuwe logo worden opgebouwd uit deze vormen, maar ook een aantal achtergrond patronen en layouts.
Na deze vormen vast te hebben gesteld zijn we aan de slag gegaan om een aantal schetsen te maken voor het nieuwe logo, layouts en een aantal uitingen en deze te presenteren. Tijdens de presentatie werd er zeer enthousiast gereageerd en met wat tweaks kwam de nieuwe huisstijl van Makers Hands tot stand.
Thom en Maarten hebben onze doelgroep(en), propositie, merk en verhaal helder gemaakt en doorvertaald naar een eigenzinnige, creatief en daadkrachtig merk. Thanks heren!
Vera Seegers
Makers Hands
Een opvallende en herkenbare huisstijl
Een duidelijk merkverhaal en heldere messaging