Voormalig Fietsreparatie Vathorst heeft een bijzondere service, namelijk: Een mobiele fietsreparatie service. In plaats van je kapotte fiets naar de fietsenmaker te slepen, haalt de fietsenmaker ‘em gewoon bij je op of repareert hij de fiets zelfs aan huis.
Dit concept pakte geweldig uit en veroorzaakte een mooie groei over de afgelopen jaren. En nu? Tijd om op te schalen! En dat met een eigen kantoor / servicepunt waar de fietsen naar toe gebracht kunnen worden of losse onderdelen gekocht kunnen worden.
Door deze verandering in het business model was het ook een noodzaak om eens na te denken over branding van het bedrijf. Aan ons dus de vraag:
“Kunnen jullie Fietsreperatie Vathorst rebranden naar een helder en professioneel merk die bij mijn nieuwe business past?”
Voor een geslaagde rebranding is het belangrijk om heel wat informatie te verzamelen. We moeten het bedrijf van binnen en van buiten leren kennen, begrijpen hoe ze communiceren en precies weten wie ze willen aanspreken. Om dat allemaal te ontdekken, zijn we samen met de eigenaar aan de slag gegaan. Na een aantal creatieve sessies hebben we een duidelijke basis voor het merk kunnen creëren.
Met die stevige basis in handen wisten we precies waar het merk op dat moment stond en waar het naartoe kon groeien. Ons idee was om een frisse nieuwe look voor het merk te creëren die echt past bij wat de doelgroep wil en die ook de positieve eigenschappen van de lokale ondernemer naar voren brengt.
Om tot een nieuwe verbale en visuele identiteit te komen, hebben wij verschillende stylescapes ontwikkeld die elk een ander deel van de merkidentiteit benadrukken, Zo speelde er één meer in op de persoonlijke aanpak van de founder en zijn team en ander meer in op kwaliteit en professionaliteit. De keuze viel voor het kwalitatieve karakter.
Na het kiezen van de juiste stylescape was het tijd om deze door te ontwikkelen tot een stijlgids die alle regels rondom alle design elementen haarfijn uitlegt.
Je kan niet zomaar je nieuwe merk online gooien en verwachten dat je vaste klanten en de buurt deze verandering zomaar snapt. Daarom was het een noodzaak om de bestaande klanten te informeren over deze verandering en de nieuwe buren (van de nieuwe locatie) te informeren over de komst van Vathorst Fietsen. Dit hebben wij gedaan aan de hand van een Nieuwe Buren campagne die gevuld was met flyers die lokaal werden verspreid en verschillende social media posts die aftellen naar de brand-launch toe.
Bij de nieuwe locatie hingen ballonnen, stond muziek op en werd een grote BBQ georganiseerd om de opening van de nieuwe zaak en het nieuwe merk te vieren. Iedereen die langskwam kreeg een mooie goodiebag met allemaal leuke presentjes van lokale ondernemers. Ook zat hierin het speciale kadootje, het bandenplak setje met hierop de tekst: “Hier heb je toch geen zin in, kom naar Vathorst Fietsen”.
BrandBros heeft mij met 100% inzet en goed onderbouwd advies een grote stap verder geholpen. Thom en Maarten, superbedankt voor de service en inzet! BrandBros is een echte aanrader!
Ray van de Kamp
Vathorst Fietsen
Een soepele rebranding door marketing campagnes
Een helder merk en een opvallende huisstijl